Dunedin NZ blog deel 3 - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rene Janssen - WaarBenJij.nu Dunedin NZ blog deel 3 - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rene Janssen - WaarBenJij.nu

Dunedin NZ blog deel 3

Door: Rene Janssen

Blijf op de hoogte en volg Rene

09 September 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Ik blijf het maar uitstellen! Zo’n blog schrijven is toch eigenlijk echt niets voor mij. Hoewel ik er wel plezier in heb, krijg ik me er moeilijk toe aangezet. Ik heb geprobeerd iedere dag een paar notities voor mijzelf op te schrijven, om makkelijker deze blog te kunnen schrijven, ook dit was geen succes.

Vorige week dinsdag; ben ik gaan eten bij het Turks eetcafe/ mee-neem restaurant “Paasha”. Hier werkt Alex Brown, een onder tussen goede vriend! Ik heb me hier kebap laten voorschotelen in de veronderstelling een Nederlandse variatie te krijgen, een stuk brood met wat vettig vlees, sla die al 12 dagen in de vitrine ligt + wat “zelfgemaakte” “knoflooksaus”. Dit was dus niet het geval, ik kreeg hier een kebapschotel voorgezet, gemengde vlees van kip en lam, in kokosnoot melk gekookte rijst, 3 soorten salades, 2 sausjes en 2 pita broodjes, een 1,5L fles water en een speciaalbiertje en dit voor 18$! (dus een 11euro) Ik moet bekennen, ik heb nog nooit zo’n lekkere kebap gehad! Heeeerlijk, zo hoort kebap te smaken! Achteraf bleek het ook een erg druk bezocht restaurant te zijn in de stad. 

Woensdag de 3de ben ik voor het eerst naar Port Chalmers geweest. Dit is het havengebied van Dunedin. Aquatic Services heeft hier een “communitypool” welke door hun geëxploiteerd wordt. Eigenlijk gewoon een soort hangaar waar ze een zwembad in hebben gebouwd. Nu het zomerseizoen er weer aankomt moeten de 3 Community pools ( Port Chalmers, St Clair Hot Salt Water Pool en Mosgiel Pool) weer in orde gemaakt worden voor weer een nieuw seizoen. Best interessant om dat eens mee te maken hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Er zijn zo veel dingen waar je normaal niet bij stil zou staan wat er allemaal moet gebeuren om zo’n zwembad weer in orde te maken!
De haven heeft vele erg mooie uitzichten. Er liggen een paar huisjes letterlijk óp het water gebouwd, dit ziet erg mooi uit. Het is grappig dat aan de kant waar de haven ligt in de inham de huizen gemiddeld een 150-180 duizend dollar kosten en aan de overkant het dubbele! Dit is vanwege de zon en het verkeer. De kant van de haven heeft bijna geen zon, waardoor alle huizen koud zijn en er rijd veel vrachtverkeer langs ivm de haven. De overkant daarentegen heeft vrijwel de hele dag volle zon op de huizen en bijna geen verkeer, alleen wat toeristen en mensen die er zelf wonen.
S’avonds heb ik me getrakteerd op een typische Nieuw-Zeelandse maaltijd; Spaghetti uit blik op geroosterd brood. Ach het is best te eten, maar als ontbijt was het toch beter.

Donderdag ben ik voor het eerst in de laatste van de drie Community Pools geweest, St Clair Hot Salt Water Pool. (Mosgiel ben ik de week ervoor al geweest) Hier waren de Schilders (Phoe ik wist alleen nog maar het Engelse woord Painters!) net begonnen met verven. Dit zwembad heeft een Ge-Wel-Dige locatie. Het is aan de rand van een kustlijn gebouwd, het staat eigenlijk op het water. Het water wat gebruikt wordt in het zwembad is ook gewoon gefilterd en verwarmd zeewater. Dit is het druks bezochte zwembad buiten Moana pool. We zijn hier begonnen met het zwembad leeg te pompen om het schoon te kunnen laten maken en eventueel wat tegeltjes te vervangen e.d..

Vrijdag zijn we weer terug gegaan naar St Clair om te kijken hoe het pompen vorderde en hoe het schilderwerk ging. Het bleek al bijna 2/3 leeg te zijn gepompt, en het schilderwerk vorderde ook goed. De andere reden dat we hier waren was om te overleggen met de fabrikant van de zwembadverwarming over vervanging van enkele onderdelen. Wat een joekels zijn dat! Aardige radiatoren zeg maar.
S’avonds ben ik na een flinke mexicaanse borrito, naar een afscheidsfeest geweest van een Fransman. Deze had met 15 anderen een gigantisch huis gehuurd om in te wonen gedurende hun tijd hier. Perfecte plek om de vrijdagavond te beginnen! Veel mensen leren kennen hier en een erg gezellige avond gehad. We waren rond een uur of 8-half 9 daar en zijn rond 12 naar de stad gegaan. Op vrijdagavond is dus blijkbaar bijna niets te doen in de stad, we waren met misschien 25 mensen in de bar. Achteraf nog Fish en Chips gegeten, wat kan dat heeeerlijk zijn na een paar pilsjes!

Zaterdag lekker de hele dag niks gedaan. S’avonds weer een borrito gemaakt. Toen ik vervolgens in de douche ging, was er maar 1 ander iemand in de flat bij mij, een huisgenote. Toen ik klaar was met douche, zaten er onder voor de tv een 16 dronken jongens en de overige huisgenoten rugby te kijken! Dit bleek een vriendengroep te zijn welke vrijwel allemaal rugby speelde. Na een minuut of 5 onder te zijn, gingen mijn overige huisgenoten “even” naar een 21ste verjaardag van een vriend. Ik bleef dus achter met een 16 dronken jongens. Dit was uiteindelijk erg gezellig geworden. Ze waren op een gegeven moment begonnen met mij wat basiskennis bij te brengen van rugby, zoals wat een Scrum was. Dit moest dan uiteraard ook meerdere keren voorgedaan en geoefend worden, binnen. (Een scrum is het duw gedeelte, waarbij twee partijen tegenover elkaar gaan staan, de hoofden onder elkaars armen steken en proberen de andere partij naar achter te duwen) Er gingen ook aardig wat pilsjes doorheen in de tussentijd en dit leidde al gouw tot een steeds apartere manier van een Scrum doen. Het eindigde in 1 tegen 1 scrums waarbij uiteindelijk 3 bakken, een ruit, een koelkast en aardig wat flessen gesneuveld zijn. Dit was niets kwaads, geen agressiviteit of iets dergelijks maar gewoon lompigheid. De avond werd vervolgd toen de dames weer terug waren en we met z’n allen naar de stad zijn gegaan om hier de rest van de avond door te brengen bij de kroeg genaamd: Alibi. De reden dat er altijd zo veel gedronken wordt bij mensen thuis is ondertussen al wel bekend, in de meeste kroegen is een pilsje makkelijk een 10$ en ook nog eens Heineken, dubbel pech dus. Ook helaas in deze kroeg dus. De terugweg is wat vager dan de rest en de uiteindelijke thuiskomst is eigenlijk geheel verdwenen dus hier eindigt dan ook de zaterdag!

Zondag was (ook) een heerlijke dag, grofweg een 18 graden, maar de zon is dan erg warm hier. Na de ergste Hangover uitgeslapen te hebben ben ik de dag begonnen met een skypgesprek met Loesje en vervolgens ben ik naar de stad gegaan om daar van het weer te genieten. Na een koffie en een baklava heb ik de rest van de middag met Alex doorgebracht om s’avonds uiteindelijk weer te eten bij Paasha. Vervolgens nog even langs Jan en Marloes geweest, want hier was het vaderdag. Savonds nog een skypegesprek gehad met mijn stagebegeleider

Maandag was eigenlijk een rustige dag, een normale stagedag gehad, wel s’avonds een heerlijk diner gemaakt! Gebakken aardappelen met bacon, ei en kaas en als groente witte bonen in tomatensaus.

Vandaag (dinsdag) ben ik weer naar St Clair geweest. Bleek dat het water dus zo hoog was, dat het zwembad steeds weer vol gegooid werd door de golven die over de rand kwamen. De pompen kregen het niet bijgehouden om het leeg te pompen voor dat het weer vol was met water, dus de schoonmaak moest iets uitgesteld worden. Als avondeten heb ik een Nieuw-Zeelandse delicatesse gemaakt welke ik van een collega had gekregen; Whitebait. Dit is een klein visje welke je in zijn geheel op eet. Je wast een bepaalde hoeveelheid visjes, doet er ei bij, wat kruiden en je bakt het als een omelet, dit met een klein beetje citroen en je hebt de delicatesse. Om eerlijk te zijn, vond ik het zeker niet vies, maar speciaal.. nee.. het smaakte gewoon als een gevulde omelet, waarvan de smaak van de vulling af hing van de hoeveelheid en soort kruiden!

De bandrepetitie van de familie Leunissen + aanhang is weer afgelopen, dus ik ga dit nu ook weer afsluiten.

(foto’s voeg ik morgen of overmorgen toe.)

Bis nächstes mahl!

  • 09 September 2014 - 15:41

    Wim:

    Genoog te doon en te eate en drinke doa zo te zeen. Ich hub ein vroag, dea kebapboer bringt dea ouch oet? Vriedigs om zig 23:00 oer? Bewaar die recepten mer veur esse terukkumps, kinse os allemoal loate preuven... Veul plezeer nog

  • 09 September 2014 - 15:41

    Wim:

    Genoog te doon en te eate en drinke doa zo te zeen. Ich hub ein vroag, dea kebapboer bringt dea ouch oet? Vriedigs om zig 23:00 oer? Bewaar die recepten mer veur esse terukkumps, kinse os allemoal loate preuven... Veul plezeer nog

  • 09 September 2014 - 16:52

    Carolien:

    Reneetje toch, laat het je stagebegleider niet lezen. Je bent alleen maar aan het eten en wilde scrum spelletjes aan het doen! Je Turkse restaurant klinkt trouwens meer Indisch of Pakistaans... (dat doet de naam ook al vermoeden)

  • 09 September 2014 - 18:01

    Sjoonmama:

    Hubsse geine boekpien noa al dat versjillende ete??? ;);)

  • 09 September 2014 - 23:12

    Jan :

    Nou 'mooie moeder', van steeds hetzelfde eten krijg je eerder genoeg, dat wel....

  • 10 September 2014 - 07:07

    Mart:

    Heurt zich allemoal good aan. Get eate en drenke in un sjoon landj. En och ja.......ouch nog een bietje stage doon :))
    Enjoy....

  • 16 September 2014 - 20:43

    Jan Voncken:

    Hallo René,

    Met veel interesse je blog gelezen.
    Spannend wat je allemaal mee maakt.
    Wel vermoeiend lijkt me.

    Enfin ik zal je blijven volgen.
    Wens je nog een fijne stage
    En doe de groeten aan mijn collegas van Dunedin.

    Met vriendelijke groeten,
    Jan Voncken
    Gemeente Heerlen



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rene

Actief sinds 31 Juli 2014
Verslag gelezen: 1240
Totaal aantal bezoekers 4427

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 07 Februari 2015

Stage Nieuw Zeeland Dunedin

31 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: